perjantai 9. elokuuta 2013

to do -list.

Keskiviikkona sain vihdoin aloitettua veneellä. Keräsin kolme isoa kassillista roskia pois, ja otin pressun pois - pressu oli revennyt kahtia ohjaamosta perään, joten avotilaan oli päässyt satamaan vettä ties kuinka pitkään.
Näin myös ekaa kertaa veneen kannen !


Torstaina kävin tyhjentämässä pilssiä, pohjalle jäi sentin verran vettä. Pitäis sekin mennä tyhjäämään tässä lähipäivinä.
Heitin myös väliaikaisen pressuviritelmän avotilan ylle illan ja yön aikana alkavaa myrskyä varten. Tosin muistin jälkeenpäin, että unohdin sitoa pressun perästä kiinni - mun piti tehdä se, ja läksinkin keulasta kohti perää, mutta siinä kahdeksan metrin aikana se unohtui, ja, no, niin.. Mut kaipa se silti sitä vettä jotenkin pitää poissa.
Rapsutin myös helposti irtoavia lakkoja pois, jotta niitä ei sitten varisisi työn alla olevaan veneeseen niin mielettömästi.

Vene on tällä hetkellä telakoituna Hietsun lähellä, Stadissa, ja luultavasti jätän sen sinne vielä täksi talveksi. Toisella veneelläni on laituripaikka Kotkan Sapokassa, josta on tunnin matka mökkisaarellemme.
Olen vielä kahden vaiheilla, jättäisinkö ensi kesäksi - jos ja kun se nyt valmistuu ajoissa - uuden veneen Espoon suunnalle, vai ajaisinko sen samantien Kotkaan. Olishan se kiva pitää sitä hetken täällä Espoossa, meillä kun on aina ollut venepaikka Kotkassa.

to do -list:

- Sisätilojen tyhjentäminen roinasta
- Sisätilojen pinnoilta helposti irtoavat lakat pois
- Sisätilojen siivoaminen
- Pilssin tyhjentäminen ja siivoaminen
- Veneen kannen ja avotilan huuhtelu vedellä


Mulla tökkii jo tässä vaiheessa tää työn aloittaminen. Lähinnä se johtuu siitä, että siivoamista on niin saakelisti, ettei oikeen tiedä, mistä alottaisi. Pitäis jaotella tavarat sellasiin, jotka jätän veneen lähistöön, sellasiin jotka vien muualle säilöön, sellasiin mitkä ei ole roskia mut ei myöskään tarpeellisia veneessä, ja sitten ne roskat.

Rikon myös kaikkia mahdollisia sääntöjä, mutta mun on ihan pakko muuttaa veneen nimi. En vaan koe minkäänlaista sielunkumppanuutta veneen nykyisen nimen, m/s Marjukan kanssa. Ironista kyllä, veneen nimikyltit onkin ohjaushytin katon sisäpuolen lisäksi ainoa pinta, jolle ei tarvitsisi tehdä mitään.

Keskiviikkona kö kävin veneessä, ihmettelin, että "mikä tää katkennut tappi oikeen on", kohautin olkia ja heitin sen roskiin. Torstaina totesin, että kah, sehän oli kuomun metallituista osa (blackout, miksi niitä sanotaan?). Varmaan ainoa asia, mikä ei selkeesti ollut roska, minkä heitin roskiin. Olihan tosiaan katkennut siitä alaosasta, mutta pienempi vaiva olis ollut korjata se, ko alkaa ettimään uutta.



- Purkaminen.


Otan kaiken, minkä irti saa (suht helposti) pois veneestä, jotta skrabaaminen ja hiominen olisi helpompaa. Kaiteet ja reunalista lähtee varmaan ensimmäisinä, ja hmm. Suuren osan varmaan kuljetan hiottavaksi ja lakattavaksi duuniin.
Tosin, en ala rohmuumaan tätä tekemistä liikaa, ja purkamaan umpimähkään rakenteita.
Liekö sattumaa vai ei, oon kesäkuusta lähtien säästänyt erilaisia purkkeja ja purnukoita, joita saatan tarvita esimerkiksi ruuvien ja pulttien säilytykseen. Fiksu Miksu.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti